onsdag 30 november 2011

Blinka lilla stjärna


Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är...
En helt underbar barnsång.
På sommaren kan det vara svårt att se stjärnorna, eftersom sommarnätterna blir mörka i bara någon timme för att sen ljusna igen. Men nu kan lillkillen njuta av stjärnorna hela sommaren. 

Det är så kul att få kombinera egna plagg till Lillgrisen. 
Han får sticka ut lite från alla stora massproducerande kedjor. 
Jag kan själv välja färger, storlekar o modeller och inte bekymra mig om de jag vill ha är slutsålt.  

Mitt fina namnband. 
Dock är de inte så snyggt sytt för maskinen krånglade och jag orkade inte repa upp och göra om.

Har fått frågan vad jag använder för symaskin när jag syr mina kläder. 
Jag använder mig av en och samma maskin till allt, nämligen min vanliga Husqvarna 1050 som jag köpte begagnad runt 2006. Den hade varit en syslöjdsmaskin på någon skola här i Borlänge och såldes nu ut av Husqvarnabutiken när skolan hade bytt till nya maskiner. 
Många duktiga sybloggare använder både overlockmaskiner och coverpro maskiner men jag tycker de blir fint även utan specialmaskiner. 
Med min vanliga symaskin kan jag sy både fuskoverlock, kantband och tvillingsöm och mycket mycket mer. Allt i en o samma maskin. Det tycker jag är Super.

Material:
Stjärntyg från Stoff och Stil. Vårknoppsfärgad mudd från en Traderavinst.

Positivt:
Linnen är så oerhört lätta att sy och blir perfekta plagg till varma sommardagar. 

Negativt:
Övertrådsspänningen började krångla när jag skulle sy sidosömmarna. Fick ingen ordning på det riktigt utan lät sömmarna få bli lite ihopdragna och knöliga. Även fållsömmen blev lite knölig. Tror mig nu har hittat problemet och hoppas att min åtgärd löst allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar