söndag 1 januari 2012

Först ut 2012

Jag avslutade förra året med att sy två par nya byxor till Lillgrisen. 
Jag insåg häromdagen att han har väldigt lite byxor i nästa storlek. Jag är en obotlig planerare och vill gärna ligga steget före för att slippa oönskade överraskningar eller utgifter. Därför håller jag just nu på att bygga upp en hel garderob med kläder i storlek 92. Eftersom jag inte har varken orken eller tiden att springa och shoppa sedan jag började jobba så blir de mycket hemsytt istället.

Första paret ut är dessa svarta collegebyxor. Det är ingenting speciellt med dom utan bara ett par vanliga muddbyxor från Ottobre 4/2011. 


Par nummer två är dessa gråmelerade gollegebyxor.
Ideén till dessa fick jag när jag läste Mockolinis fina blogg. Hon har gjort en fin tutorial om täcksöm på byxor.


Jag ville testa något nytt och göra något fint till Lillgrisen så jag testade denna ide. Använde samma turkosa färg på sömmen som på muddarna.

Här kan ni se min "täcksöm". Eftersom jag inte har någon maskin som kan göra täcksömmar så testade jag med min fusk overlock söm. Både grensömmen och midjesömmen är sydd på detta vis. 
Jag blev riktigt nöjd med resultatet även om det blev lite ojämnt på vissa ställen. Men det är ju första gången jag syr på detta sätt så de får vara så. 

Material:
Svart och grå Collegetyg 
koboltblå och turkos mudd.
Mönster är Ottobre 4/2011.

Positivt:
Det blev 2 par nya fina byxor till Lillgrisen på nyårsafton. Kul och prova något nytt och se att man faktiskt inte behöver ha en massa specialmaskiner för att få till snygga detaljer. Det räcker med en vanlig symaskin :D

Negativt:
Negativt är de väl egentligen inte utan bara en lärdom. Nästa gång ska jag korta stygnlängden så "täcksömmen" blir tätare och därmed mer synlig och snygg. 

1 kommentar:

  1. Fina byxor!
    Har svarat om smurftyget: http://josjos.se/blog/2011/12/30/smurftyg/

    SvaraRadera