fredag 30 december 2011

Till John Blund

Nu när allt julstök är över för i år så känns det helt ok att sitta en stund vid symaskinen varje kväll.
Eftersom jag bara har möjlighet att sy när lillgrisen gått och lagt sig så hinner jag inte så mycket innan de är dags för mig att sova.

De senaste kvällarna har jag utvecklat ett eget pyjamas mönster med inspiration från ett köpt plagg. Från början är det bodysuit mönstret från stoff och stil med kuvertöppning. Men efter jag ritat om det så blev de längsgående knäppning, muddar i benslut och omgjorda ärmar.

Tyget är en tunn interlock och likaså kantbandet. Med tyget var svårt att kanta eftersom det sträckte sig och blev bubbligt. Men eftersom det är lillgrisen som ska sova i denna testvariant så tyckte jag inte de gjorde något.

Ränderna på tyget följde inte heller trådriktningen utan var väldigt svajigt,så det fick bli att följa trådraken denna gång därav är ränderna sneda.


Pyjamas i st 92.
På bilden ser kragen konstig ut men den ligger bara lite konstigt och jag upptäckte de först nu, men de bjuder jag på.. :D

Material:
Randig och grön Interlock från S faster.
Även den vita mudden kommer från hennes gömmor. 
Mönster omritat efter egna önskemål.

Positivt:
R får en till pyjamas att ha i sin garderob i nästa storlek. Denna pyjamas har endast kostat mig tid och tråd eftersom tyget var gratis. Sånt gillar jag. 
Jag fick möjligheten att utmana mig själv och se om jag lyckades med mina tankegångar. Resultatet blev som jag hoppats på. :D

Negativt:
Det blev mycket tänkande för att få ihop den i rätt ordning. Kantbanden till knäppningen blev bubblig. Jag fick även repa upp kantbandet i halsen eftersom den först sträckte sig o blev nästa dubbelt så stor. 
Största minuset just nu är att jag inte har några tryckknappar kvar så jag kan inte slutföra den helt och hållet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar