tisdag 6 december 2011

Blomstrande


Fick sådan lust att sy något helt nytt. Något jag inte testat förut och som kan ge mig lite ny inspiration.
Hade ett klänningsmönster hemma från Stoff och stil som jag fick med när jag köpte ett byxmönster. Jag har aldrig sytt någon klänning förut så denna blev den första. 

Jag brukar alltid prova sy förstagångsplaggen i gammal överbliven lakansväv, så jag slipper göra slut på massa fint mjukistyg om det inte skulle bli bra. 
Men denna klänning blev ju riktigt bra även fast den är gjord av ett gammalt påslakan.

Tyvärr så har jag ingen liten flicka att sätta klänningen på, men nu har jag iaf provat mönstret och gillar det. 

Material: 
Påslakan som jag ärvt av mor och far. Muddväv till kantbanden från tradera. 

Positivt: 
Jag har vågat mig in på okänt vatten och tycker att jag lyckades bra. Kommer nog en liknande i velour framöver kanske.

Negativt:
Trotts ett enkelt mönster så glömde jag förstärka platsen för knapparna. Fick även skarva kantbandet för att det blev för kort och inser försent att jag satt skarven på fel sida. Bara att repa upp och göra om. 
Men alla misstag ger erfarenheter till nästa gång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar