onsdag 12 oktober 2011

Lillasyster o Storebror.

Mitt första syskonset. Detta ska bli ett överraskningspaket till 2 söta barn som jag tyvärr aldrig träffat, men dom verkar underbara. Deras mamma är en kvinna som jag alltid gillat ända sedan barnsben. Kan inte avslöja för mycket ifall hon läser denna blogg. 

 Denna body har ni ju sett tidigare, för att jag inte hade något tålamod att vänta på att byxorna skulle bli klara. Men nu är setet helt klart för flytt till den stora staden Stockholm. Byxorna är även dom i storlek 74.
Jag gjorde en vild chansning att färgerna skulle funka ihop och de tycker jag att de gör.

Detta set är till den tuffa storebrodern. En långärmad raglan t-shirt med tillhörande muddisar i storlek 104, så lillkillen har att växa i. För att få tröja och byxor att höra ihop så gjorde jag fickpåsarna i jurassictyget och gröna knapphål.

Material: Jurassic och Ocean tyg från Znok.
Brun Velour från Rosa Huset.
Lila Velour och brun mudd från Mjuka tyger.
Rosa Velour är tradera fynd.

Byx- och tröjmönster är från Ottobre 4/2011
Bodymönster är avritat från R´s urvuxna.

Positivt:Det var kul att sy i lite andra storlekar än vad jag gjort hittills. Blev väldigt nöjd med resultatet på 3 av 4 plagg. Det fjärde får duga ändå. 

Negativt:Halsringningen på t-shirten blev jag aldrig kompis med. Sprättade den 3 gånger innan jag fick den ganska Ok men är fortfarande inte nöjd till 100%. Jag kantade med brun mudd och den ville bara sträcka sig o bli bubblig och JÄTTEstor..Vet inte vad som vart fel.

Nu ska jag bara packetera kläderna och sen ska dom skickas iväg till sina nya ägare.

1 kommentar:

  1. Snygga byxor! Det syns att det går att sy mycket snyggt med bara symaskin.

    Overlocken kostar lika mycket som en vanlig maskin och sen ska man ha den någonstans. Jag blev lite chockad först för jag tyckte den slamrade så mycket, mer än symaskinen (och ingen hit med en ljudkänslig bebis i närheten...). Men sömmarna blir ju supersnygga och sköna, klart värt det. Fast jag föredrar att använda symaskinen så det är bara hopsömnad som jag gör med overlocken. Det går ju inte att nåla på tvären så det kan bli lite hipp som happ när jag syr ihop. Men vad skönt det är att slippa klippa rent efter sicksacken!

    Så summa summarum, ja det är lättare, bullrigare och dyrare (kräver fyra trådrullar av varje färg man vill sy, typ grundfärgerna). Och snyggare.

    SvaraRadera